Monday, July 11, 2011

:: raMADhAN DatANg LAgi ::

ASSALAMUALAIKUM.. ^_^

lame da xmenjenguk @ mengepos2 di sini.. sibuk memanjang.. ALHAMDULILLAH... hari ni.. ALLAH bg waktu dan kesempatan.. tak de perkongsian ilmu yang dapat d kongsi dlm post nie..just nak meluahkan rase dalam hati je :) (bukan berjiwang-jiwangan ye...heheh)

INSYAALLAH 1 OGOS 2011 bersamman hari ISNIN atau lebih tepat lagi 1 RAMADHAN 1432H...
rase baru lagi sambut RAMADHAN.. cepat nye mase berlalu..

Oleh kerana besarnya kelebihan Ramadan, Nabi Muhammad saw selalu memberi khabar
gembira kedatangannya kepada sahabat dengan bersabda bermaksud:
Telah datang kepadamu Ramadan, bulan yang diberkati. Allah mewajibkan kepadamu puasa dalamnya; pada bulan ini pintu syurga dibuka, pintu neraka ditutup dan syaitan diikat. Juga ada pada bulan ini malam yang lebih baik
daripada seribu bulan, barang siapa tidak memperoleh kebaikannya, maka dia tidak memperoleh apa-apa.

(Hadis riwayat Ahmad dan An-Nasa'i)


Dalam satu riwayat lain, Rasulullah bersabda:
Telah datang kepadamu Ramadan, bulan keberkatan, Allah mengunjungimu pada bulan ini dengan menurunkan rahmat, menghapus dosa dan memakbulkan doa. Allah melihat kamu berlumba-lumba pada bulan ini dan membanggakanmu kepada malaikat-Nya, maka tunjukkanlah kepada Allah hal yang baik daripada dirimu. Kerana orang yang sengsara ialah yang tidak mendapatkan rahmat Allah pada bulan ini.

(Hadis riwayat Ath-Thabrani)


bile cerita tentang RAMADHAN.. sudah ade yg berfikir tentang juadah berbuka.. bukan itu yg perlu difikirkan.. tapi ape persiapan fizikal,mental dan paling penting persiapan rohani dalam diri masing-masing..




masuk tahun nie, nie la RAMADHAN ke-7 tanpa bonda tersayang.. moga ALLAH mencucuri rahmat ke atas bonda tersayang.. rase sedih memang tak dinafikan.. sentiasa wujud dalam hati.. tapi ape gune versedih.. baik sedekah banyak2 ayat quran buat arwah.. nie lah jasa terakhir saya buat bonda.. mmg tak terbalas dengan jasa yang telah ditaburkan pada saya sepanjang hayatnye..




ape pun..moge sepanjang RAMADHAN nie kite dapat ubah dri kite.. dan ISTIQAMAH dalam melakukan segala ibadat.. jangan hanya pada bulan RAMADHAN..




No comments:

Post a Comment