Friday, November 25, 2011

:: sALam MA'aL HIJraH 1433 ::

ASSALAMUALAIKUM ^_^V

INSYAALLAH esok kite semua dapat meraikan maal hijrah.. tahun keberape.. 1433 hijrah :)
Petang nie (26.11.2011) luangkan lah sedikit waktu sebelum maghrib dengan ALLAH.. Bace Yassin, Tahlil and bace doa akhir tahun.. Tak dapat buat ramai2.. Buat sorang2 pun xpe.. Janji kite buat kan.. tak la wajib.. tapi xsalahkan kalau buat.. :)

MACAM MANE DOA KAHIR TAHUN??
xpe..meh qaseh ajar.. jom bace sesame :)





>KLIK UTK BESARKAN GAMBAR<

MAKSUD NYA : Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Semoga Allah melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami Nabi Muhammad SAW,beserta para keluarga dan sahabatnya. Ya Allah, segala yang telah ku kerjakan selama tahun ini dari apa yang menjadi larangan-Mu, sedang kami belum bertaubat, padahal Engkau tidak melupakannya dan Engkau bersabar (dengan kasih sayang-Mu), yang sesungguhnya Engkau berkuasa memberikan siksa untuk saya, dan Engkau telah mengajak saya untuk bertaubat sesudah melakukan maksiat. Karena itu ya Allah, saya mohon ampunan-Mu dan berilah ampunan kepada saya dengan kemurahan-Mu.
Segala apa yang telah saya kerjakan, selama tahun ini, berupa amal perbuatan yang Engkau ridhai dan Engkau janjikan akan membalasnya dengan pahala, saya mohon kepada-Mu, wahai Dzat Yang Maha Pemurah, wahai Dzat Yang Mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan, semoga berkenan menerima amal kami dan semoga Engkau tidak memutuskan harapan kami kepada-Mu, wahai Dzat Yang Maha Pemurah.
Dan semoga Allah memberikan rahmat dan kesejahteraan atas penghulu kami Muhammad, Nabi yang Ummi dan ke atas keluarga dan sahabatnya.


BILE NAK BACE DOA NIE??
doa nie bace penghujung solat asar sebelum masuk waktu maghrib..Dan di baca sebanyak 3x :)


dah ade doa akhir tahun.. mane doa awal tahun nye??
nie dia..



>KLIK UTK BESARKAN GAMBAR<

MAKSUDNYA : Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Semoga Allah senantiasa melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami Nabi Muhammad SAW, beserta keluarga dan sahabatnya.
Ya Allah Engkaulah Yang Abadi, Dahulu, lagi Awal. Dan hanya kepada anugerah-Mu yang Agung dan Kedermawanan-Mu tempat bergantung.
Dan ini tahun baru benar-benar telah datang. Kami memohon kepada-Mu perlindungan dalam tahun ini dari (godaan) setan, kekasih-kekasihnya dan bala tentaranya. Dan kami memohon pertolongan untuk mengalahkan hawa nafsu amarah yang mengajak pada kejahatan,agar kami sibuk melakukan amal yang dapat mendekatkan diri kami kepada-Mu wahai Dzat yang memiliki Keagungan dan Kemuliaan. Semoga Allah senantiasa melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami Nabi Muhammad SAW, Nabi yang ummi dan ke atas para keluarga dan sahabatnya.


BILA NAK BACA??
ha..doa nie bace sesudah solat maghrib dan di bace 3x jugak.. mudah kan..sementara masih ade waktu nie..moh le sesame kite menghafal doa nie.. xrugi kan kawan2.. dari kite hafal lirik lagu yg ntah ape2.. yang langsung xbawak faedah dalam diri kite nie kan..

AZAM BARU???

QASEH pasang niat utk tahun islam je ^_^

ape yg qaseh azamkan??

1. NAK JADI HAMBA ALLAH YG SENTIASA CUBA MENDEKATKAN DIRI PADA-NYA...
2. NAK JADI ANAK YG SOLEHAH YG MENYENANGKAN HATI AYAHANDA, ALMARHUM BONDA, BONDA BARU DAN ADIK2 SERTA SELURUH FAMILY..
DAN MCM2 LAGI YANG MENJURUS KE ARAH KEBAIKAN SOKMO... INSYAALLAH..

macam tu jugak la dengan kawan2 ye.. moge tahun baru hijah tahun nie membawa seribu erti dalam hidup kite.. cube hayati erti penghijrahan dengan skop yg lebih besar.. bukan sekadar perpindahan dari satu tempat ke satu tempat je.. aplikasikan sirah nabi dengan kehidupan harian kite..insyaallah kite boleh lakukan kalau kite betul2 nak kan penghijrahan dalam diri kite..

5TAHUN PENGHIJRAHAN QASEH ^_^

ALHAMDULILLAH... da 5tahun qaseh berhijrah..harap dapat konsiSten dengan penghijrahan ini..dan terus istiqamah dalam melakukan hijrah menuju kebaikan.. AMIN...




Dari Abdullah bin Mas'ud, katanya:"Bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: "Tiap-tiap Nabi yang diutus sebelum saya mempunyai pengikut-pengikut dan sahabat-sahabat yang terpilih dari umatnya masing-masing; mereka itu berpegang kepada contoh Nabinya dan menuruti perintahnya; kemudian setelah zaman itu berlalu mereka disambung oleh generasi yang hanya pandai berkata, tetapi tidak bekerja,dan bekerja tetapi tidak menuruti pedoman-pedoman Nabinya. Sesiapa menentang kaum itu dengan kekerasan, mu'minlah ia, menentangnya dengan perkataan, mu'min pula, dan menentangnya dengan hatinya mu'min juga; dan telah habislah iman dari orang-orang yang tidak menentang kemungkaran, walaupun dengan hatinya."

(Riwayat Muslim)

Perjuangan melawan kemungkaran adalah menjadi dasar utama para nabi dan orang-orang yang beriman. Nabi Muhammad saw, seperti halnya nabi-nabi sebelumnya, menghadapi berbagai kesukaran sepanjang hidup baginda. Baginda berkorban meninggalkan harta dan berhijrah ke Madinah demi kelangsungan dakwah Islam.

Ini disebutkan di dalam al-Quran yang bermaksud :"Sesungguhnya, orang-orang yang beriman, berhijrah dan berjihad di jalan Allah, mereka itu mengharapkan rahmat Allah dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (al-Baqarah: 218)

Sebagai balasan atas pengorbanan tersebut, Allah memberikan khabar gembira dengan limpahan kebaikan dan rezeki di dunia. Hal ini disebutkan di dalam al-Quran yang bermaksud: "Sesiapa yang berhijrah di jalan Allah, nescaya mereka mendapati di muka bumi ini tempat hijrah yang luas dan rezeki yang banyak. Sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan maksud berhijrah kepada Allah dan Rasul-Nya, kemudian kematian menimpanya (sebelum sampai ke tempat yang dimaksudkan), maka sungguh telah tetap pahalanya di sisi Allah. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.."(an-Nisaa:100)

Sesungguhnya orang yang benar-benar beriman sama sekali tidak merasa takut atau gementar apabila menghadapi musuh. Semuanya adalah kerana keyakinan pada Allah bahawa Dia sentiasa bersama orang-orang yang benar seperti mana firman Allah S.W.T yang bermaksud: "Jikalau kamu tidak menolongnya (Muhammad) maka sesungguhnya Allah telah menolongnya (iaitu) ketika orang-orang kafir (musyrikin Mekah) mengeluarkannya (dari Mekah) sedang dia salah seorang dari dua orang ketika keduanya berada dalam gua, di waktu ia berkata kepada temannya, 'Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah bersama kita.' Maka Allah menurunkan ketenangan-Nya kepada (Muhammad) dan membantunya dengan tentera yang kamu tidak melihatnya, dan Allah menjadikan seruan orang-orang kafir itulah yang rendah. Dan kalimat Allah itulah yang tinggi. Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana." (at-Taubah: 40)

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَالَّذِينَ هَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أُوْلَـئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللّهِ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
Sesungguhnya orang-orang yang beriman, orang-orang yang berhijrah dan berjihad di jalan Allah, mereka itu mengharapkan rahmat Allah, dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang
(Surah Al-Baqarah 2: Ayat ke 218)

(SUMBER : ILUVISLAM.COM)

No comments:

Post a Comment