Thursday, March 22, 2012

~ sAHabaT TErbAIK ~

ASSALAMUALAIKUM ^_^v


kawan terbaik?? hurmm... dalam hidup kite nie.. mesti kite perlukan seseorang yang rapat dengan kita untuk dijadikan rakan rapat.. qaseh lebih gemar menggelarkan sahabt.. sebab rakan nie siapa-siapa pun boleh jadi.. tapi sahabat tu yang terpilih je :)
dialah yang bersama dengan kita tak kira senang atau susah kondisi kite mase tu kan.. and seorang sahabat yang baik kite perlukan untuk sentiasa membimbing kite ke arah kebaikan.. ehem... tapi janganlah berharap sahabat kite yang bimbing kite je.. kite pun kena la jugak same-same berubah ke arah kebaikan untuk sama-sama berubah ke arah kebaikan kan :)

IKHLAS..
nak bersahabat mestilah kena ikhlas.. jangan harapkan sesuatu daripada sahabat kita.. contohnya, kita kawan dengan dia sebab dia berada, sebab kite boleh buli dye or something... biar ALLAH jek yang balas kebaikan korang pade sahabat korang and sahabat korang pade korang..

ADAB..
Dengan siapa pun.. adab mesti dijaga.. sesuai la dengan adat ketimuran.. lagi bagus adab yang islam da ajar pade kite.. dari cara percakapan, perbuatan dan sebagainya.. tak kisah la even sahabat kite tu seorang yang hati roti (tak ade perasaan) ke, kite still kena jaga hati dia.. still kena hormat dia sebagai insan.. kan molek gitu.. saling jaga menjagai.. insyaALLAH.. pesahabatan pun kekal lama..

MANA-MANA BOLEH CARIK..
oyyeeaaahh... kat mana-mana pun boleh carik, boleh jumpe.. tak dinafikan.. pergi kerja, kelas and kat shopping complex pun boleh carik kawan kan.. tapi nak cari sahabat memang susah.. adakalanya yang dah lama kenal tak semestinya dia sahabat kita.. and adakalanya yang baru kenal tak juga dia hanya seorang kawan.. berkawan biar beribu, berkasih biar satu... ^_^v (part kasih tu yg qaseh suka tu..ehehe)

SAHABAT TU CERMINAN DIRI KITA..
Ingat tak ada pepatah " berkawan dengan orang yang menjual minyak wangi kita akan dapat harum nya.. berkawan dengan orang yang menggangkut najis kite terkena busuknya"
pepatah nie bukan cakap kita kena kawan dengan org jual perfume twu.. that's mean, kalau korang kawan dengan orang yang baik dan berbudi.. korang pun dapat tempias.. ala, macam tumpang glamor la. bukan nak carik publisti murahan taw.. dari nama korang busuk sebab kawan dengan orang yang dah terang-terang jahat.. mana satu korang nak?? dah la nama korang pun busuk, korang pun akan dituduh se'kepala' pulak dengan dia.. aduh.. mesti rasa nak lempang aje dia laju-laju kan... tapi kalau kita kawan dengan spesis nie sebab nak tarik dia ke pangkal jalan tak pe la.. jangan sampai korang kena tarik sudeh.. :)

MOTIVATOR PALING HAMPIR..
dengan sahabat nie la kite boleh mintak pendapat, pandangan, nasihat, kata-kata peragsang dan seumpama dengan nye.. maybe sahabat korang tak belajar tinggi macam korang, tapi mungkin pengalaman hidup dia lagi banyak dari korang kan.. learns from other experience is better from think by yourself :) **nie la cara qaseh kalau nak buat something yang baru**
tapi, apapun pandangan sahabat korang, just respect them even korang tak suka.. raikan dengan senyuman dan anggukan yang ikhlas..

"WAKTU KITA SENANG SAHABAT AKAN MENGENALI KITA, TAPI BILA SAAT KITA SUSAH KITA AKAN KENALI SAHABAT''
langit tak selalu cerah, sinar malam tak berbintang.. itulah lukisan alam :) hidup kite ni kadang ALLAH hadiahkan ujian dalam hidup kite.. kematian, kehilangan, sakit dan sebagainya.. and of course selain family kite nak someone yang boleh kite luahkan perasaan kite..  and, of course dia tu sahabat kite.. tapi kalau dah jenis wujud depan korang time korang senang aje.. korang removes kan saje la dye dari list sahabat korang.. why?? sahabat ke tu bile korang perlukan someone to talk or hold on dia tak ade.. macam-macam alasan.. tapi kalau korang senang, tak payah call.. anytime dia senang, on the spot dia sampai.. itu bakan sahabat.. rakan pun bukan.. hanya layak di tangga kawan :)


HARGAI..
hargai bukan semestinya korang kena junjung dia.. buat banner besar-besar muka dia, then letak kat jalan.. dengan ayat "DIA SAHABAT TERBAIK SAYA''
nope.. bukan macam tu.. berbaik dengan dia semampu kita.. contoh, birthday beli something untuk dia.. friendinivessary  (istilah baru okeyh..haha) korang jumpe.. have a lunch, tea time or dinner together... kan nanti sahabat korang rasa yang dia benar-benar penting buat korang bila banda-benda macam nie korang ingat.. jangan asyik nak bagi hadiah kat girlF & boyF aje.. sahabat lagi penting dari mereka... paling penting selalu simpan dalam sentuh (keep in touch.. hehhe) dengan dia.. baru la sahabat namanye tuh..


CONTOH SAHABAT TERBAIK
mesti ade yang tanye siapa yang boleh dijadikan contoh dalam bersahabat nie kan..
RASULULLAH DAN SAHABAT SEPERJUANGAN BAGINDA.. siapa mereka.. korang boleh teka siapa kan.. dah tentulah ABU BAKAR AS-SIDDIQ, UMMAR  AL-KHATTAB, ALI ABI TALIB, 'USMAN AFFAN dan sahabat-sahabat lain.. yang tak tercatat ramainya.. lihat cara baginda dengan sahabat-sahabat.. bersahabat hanya kerana ALLAH.. always dengan nabis even senang atau susah.. sampai sanggub korban nyawa demi nak berjuang dengan nabi, nak bantu nabi tegakkan agama ALLAH nie.. setia right?? korang tak perlu lah nak berbunuh-bunuh pulak just nak tunjuk yang korang pun sahabat setia :)
ade banyak lagi cara nak show yang awk nie sahabat paling sejati ^_^

SEMOGA IKATAN UKHWAH YANG KITA BINA BERSAMA SAHABAT-SAHABAT AKAN KEKAL HINGGA KE JANNAHNYA.. BERTEMU KERANA ALLAH, BERPISAH JUGA ATAS KEHENDAK-NYA.. INGATLAH, SAHABAT YANG BAIK BUKAN SENTIASA BERADA 24 JAM DI SISI SAHABATNYA, TETAPI INGATANNYA TERHADAP SAHABATNYA DALAM DOANYA..

 ♥    TERIMA APA SAJA KEKURANGAN SAHABAT KERANA NO ONE IS PERFECT ♥  ♥  ♥






selama ini ku mencari-cari teman yang sejati..
buat menemani perjuangan ini..
ku bersyukur padamu ILAHI..
teman yang dicari selama ini..
telah ku temui..
khas buat sahbat qaseh : 



siti norfadila bt mohamad surian 

awak.. saya mungkin bukan yang terbaik untuk jadi sahabat awak.. tapi saya cuba untuk jadi yang terbaik untuk jadi sahabat awak.. sayang awak sahabat  ♥ ♥  ♥

No comments:

Post a Comment