Thursday, July 12, 2012

yang sepatutnya..... tapi kite???? er....

ASSALAMUALAIKUM...

Okeyh.. ape yang sepatutnya dan ape yang tapi???
just a simple post yang menunjukkan diri kite (qaseh la sbnrnye), tapi dari awl lagi kite dah ditegah supaye JANGAN buat macam tu.. yang qaseh nampak ketare just pade 3 benda nie :-



1. Rendahkan pandanganmu BUKTI tingginya takwamu.

“Katakanlah kepada lelaki-lelaki dari orang-orang beriman supaya menahan pandangan mereka serta menjaga kehormatan mereka dan katakanlah kepada perempuan-perempuan dari orang-orang yang beriman supaya menahan penglihatan mereka serta menjaga kehormatan mereka.” (An-Nur:31)
 —

tapi kita?? selagi mana yang kite lihat tu gojes + sexy mexy.. mata nie nakal nak tengok.. kalau saling menjaga mate, rase nye tak kan ade kes 'kenduri' (sorry, qaseh xske sebut perkataan tu..keras sgt..faham2 la ye)




2. Bersederhanalah dalam berbelanja :) 

“Dan juga mereka (yang diredai Allah itu ialah) yang apabila membelanjakan hartanya, tiadalah melampaui batas dan tiada bakhil kedekut; dan (sebaliknya) perbelanjaan mereka adalah betul sederhana antara kedua-dua cara (boros dan bakhil) itu.” 
(Surah al-Furqan, ayat 67)

“Dan berikanlah kepada kerabatmu, dan orang miskin serta orang musafir akan haknya masing-masing; dan janganlah engkau membelanjakan hartamu dengan boros yang melampau. Sesungguhnya orang yang boros itu adalah saudara syaitan, sedang syaitan itu makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya.” 
(Surah al-Israk, ayat 26-27) 

maksud ayat nie lebih kurang.. nak berbelanja tu tak salah.. tapi jalan la melebihi keperluan.. nie, beli t-shirt bodoh2 tu beli sampai ratus-ratus.. =_='' (terase disini)
apelah yang nak dimewahkan sangat, nanti mati, pakai kain kapan jugek.. ehehe... :)
tak mahal xpe.. janji dapat TUTUP aurat dengan sempurna keyh...




3. Aurat!!  tutup atau bungkus??

"Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka. Yang demikian itu lebih baik, supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, kerana itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Al-Ahzab: 59)

"Manusia di zaman awal peradaban hampir telanjang, seiring dengan pencapaian ilmu dan tamaddun manusia, mereka mula mengenakan pakaian. Makin lama makin banyak untuk menutupi tubuh badan mereka.
Apa yang saya pakai hari ini melambangkan pencapaian tertinggi peradaban manusia dan ianya bukan satu langkah kebelakang. Malah, manusia yang mula meninggalkan pakaianlah orang yang ingin mundur dan kembali ke zaman purba." -Tawakkul Karman-

okeyh.. since school lagi, ustaz atau ustazah dah pesan.. aurat perempuan dan lelaki macam mana.. 

Ha.. amek nie formula batas aurat.. (kalau salah tlg btl kan.. heheh)
PEREMPUAN + (LELAKI + PEREMPUAN NON-MUSLIM) = Semua anggota kecuali tapak tangan and muka..
PEREMPUAN + PEREMPUAN = Lutut ke pusat
LELAKI + ( LELAKI + PEREMPUAN) = Lutut ke pusat

Tapi kite selalu buat-buat lupe.. yang perempuan sibuk berdandan.. pakai fesyen up-to-date lha konon.. down-to-nerake ade la ye :) **kadang2, qaseh tengok dah macam trafict light da fesyen yang dipakai.. wrne terang lagi dri traffict light.. baju tudung hijau, baju kuning, seluar hijau.. =_=" **sorry la awk.. qaseh nie bute fesyen sikit :)**

yang lelaki plak, dengan kaki yang mcam hutan belantare, bersukan dengan suar pendek atas lutut.. pakai seluar panjang tak leh berlari ke?? tercemar pemandangan twu x?? **seyez babe.. wa tak tipu sama lu** =_=''

**selamat merenung bukan termenung ea :)**

2 comments: